Det finns flera anledningar till att arbeta med bemötande på en arbetsplats, inte minst för affärernas skull då gott bemötande kan ligga till grund för att olika sälj eller avtal ens ska bli till. Likaså är det viktigt att kollegor och chefer vet hur man på bästa sätt ska bemöta varandra.
Oavsett om du jobbar på kontor med kollegor eller sitter i en telefonväxel och pratar med kunder så är det viktigt att du har koll på hur man bemöter människor på bästa vis. Och som tur är går den här typen av saker att öva fram, så du behöver inte vara en expert från början utan kan lära dig med iden – och detta är något som du troligtvis kommer att gynnas mycket av, både i karriären så väl som på det personliga kravet.
Gott bemötande hindrar konflikter
På arbetsplatser är det lätt hänt att det blir en del missförstånd och konflikter, men dessa kan enkelt avhjälpas om man har koll på hur man på bästa sätt ska göra för att bemöta sin omgivning. Det menar i alla fall beteendevetaren Lena Skogholm som delar med sig av sina bästa tips på hur man undviker konflikter just med hjälp av bemötande. Så här säger hon till Dagens Nyheter:
”Sprid ett positivt klimat. Vi tänker ofta positiva saker om andra men säger det inte högt. En komplimang eller ett vänligt ord betyder så otroligt mycket. Tänk på dig själv som en klimatanläggning och var medveten om vilket klimat du sprider.” läs mer genom att klicka här.
Hon tillägger även att det är viktigt att ha ett positivt tonfall och att använda sig av både positiva ord och formuleringar så ofta man kan på jobbet. Och likaså när man behöver lyfta ett problem. Då går det lättare att lägga kram kritiken om man håller en positiv ton och ett lösningsfokus på hur man vill att det ska vara i stället för att snöa in sig på hur man vill att det inte ska vara för då får personen du delger kritiken också lättare att ta till sig den och ni kan snabbt lämna problemet bakom er utan att en konflikt uppstår.