Något som många affärsmän och – kvinnor har är ett visitkort som de kan dela ut till kunder och kollegor. Det är inte helt ovanligt att man specialdesignar sitt visitkort och drar till med en titel som låter lite flådigare än vad den egentligen är.
Nyligen fick den kinesiske affärsmannen och miljardären Chen Guangbiao mycket uppmärksamhet i medierna och även i sociala medier för hans helt galna visitkort. Hans visitkort började spridas när amerikanska journalister fått kortet där Guangbiao beskriver sig själv bland annat som den ”mest välkända och älskade kinesiska förebilden” och även den ”mest inflytelserika personen i Kina”. Som om detta inte vore nog står det även på visitkortet att Guangbiao är ”Kinas mest framstående filantrop”, ”Kinas moraliske ledare” och ”en av Kinas topp tio mest hedervärda volontärer”.
Skapa ett skräddarsytt visitkort
Även om den här kinesens visitkort är lite väl galet och överdrivet, kan ett visitkort fungerar som ett bra ställe att marknadsföra sig själv. Oftast har man dock endast sina kontaktuppgifter och något litet extra på visitkortet. Många svenskar väljer dock att skräddarsy sina egna visitkort och göra dem lite finare, för att förmedla en viss exklusivitet. Vill man själv ha ett visitkort som sticker ut ur mängden kan man designa visitkort på johnlook.com. Företaget specialiserar nämligen på att göra bland annat visitkort som är unika och vill man veta mer om företaget kan man klicka sig in på deras hemsida eller Facebook-sida.
Komplicerade yrkestitlar
Utöver att ha sina egna skräddarsydda visitkort gillar många svenskar, lite som den kinesiska affärsmannen, att skriva komplicerade yrkestitlar som låter lite bättre än vad de kanske är, på sina visitkort. De ska vara långa, lite krångliga och gärna på engelska, skriver man i Metro. Detta gör man för att imponera på andra och få sitt småtrista jobb att låta både viktigt och spännande.