En bra social arbetsmiljö är en av de bästa förutsättningarna för att nå resultat och växa. I det ingår att få de anställda att känna sig uppskattade och sedda. I den här artikeln får du tips på hur.
Företaget går som tåget och alla anställda ger sitt allt. När allting fungerar är det lätt att glömma bort betydelsen av att ibland visa uppskattning för de anställda. På sikt kan det utgöra skillnaden mellan en fortsatt positiv utveckling och en där medarbetarna tappar suget. Det kan handla om någonting så enkelt som att du har koll på när personalen fyller år, köpa cellofanpapper på https://www.kuvert-sverige.se/cellofanpasar att slå in gåvan i och bjuda dem på något extra. Det kan dock vara bra om företaget har fler rutiner för att få alla i personalen att känna sig delaktiga och uppskattade.
Dina medarbetare behöver uppmärksamhet och uppskattning
Metro Jobb påpekar i en artikel hur viktigt det är för en chef att engagera sig i och bry sig om sina anställda. Arbetsplatser med oempatiska chefer har i regel större omsättning på personal och högre nivåer av missnöje överlag. Det smittar förstås av sig på arbetsprestationerna och kan i sin tur tillslut utgöra ett hinder för företaget att växa. Så hur visar du dina anställda att du bryr dig?
Så blir du en mer empatisk chef
NyTeknik tar i en artikel upp några bra tips på hur du bygger en empatisk framtoning och blir en bättre ledare.
- Ögonkontakt – Ha personliga möten med dina anställda så ofta du kan. Var noggrann med ögonkontakten, den signalerar att du ser den andre.
- Tänk på din hållning – Sitt rak i ryggen. På så vis signalerar du auktoritet och respekt.
- Var uppmärksam på känslosignaler – Du kommunicerar mer empatiskt och effektivt om du bedömer vilket känslotillstånd din samtalspartner befinner sig i.
Arbetsmiljöverket har tagit fram föreskrifter för hur en arbetsgivare ska främja det sociala samspelet på en arbetsplats. I dem ingår bland annat att hålla regelbundna samtal med de anställda. Ett bra tips är att du planerar in fler enskilda samtal än vad som krävs.