Önskar du att ditt företag låg i framkant när det gäller att förutse vad dina kunder behöver? Skulle du vilja ha ett effektivare sätt att formulera och driva reklamkampanjer? CRM kan vara lösningen.
Hos ChessIT kan du som driver företag ta del av en mängd skräddarsydda, intelligenta IT-lösningar som kan hjälpa dig med olika saker. Det kan till exempel handla om att underlätta och förbättra företagets kundrelationer med ett CRM-system. Eller ett automatiserat system för offereringar, ett så kallat CPQ-system. Det är dock inte helt lätt att sammanfatta vad den här typen av tekniska innovationer kan göra, applikationerna är nämligen många – plus att anpassningsgraden är väldigt hög.
Flexibla system med tillväxt som mål
Martin Dicksved och Mattias Andersson som är experter på CRM skriver i en artikel i Dagens Media om hur CRM och AI inom kort kommer att förändra förutsättningarna för mängder av företag. Med CRM, CPQ och andra datadrivna lösningar kan företag redan nu:
- Samla in data om kunder och potentiella kunder och analysera den i syfte att skapa nya affärsmöjligheter och merförsäljning.
- Automatisera marknadsföring genom kundanalys och skapa riktade erbjudanden och kampanjer.
- Utvärdera företagets tidigare affärsstrategier i syfte att expandera mer i framtiden.
- Förutse behov hos kunder baserat på deras tidigare agerande.
Data som kan användas för marknadsföring
Hur ni använder er av den data som ni kan ta del av om ni använder er av CRM-analyser är upp till er. Marknadsföring är förmodligen området som ligger närmast till hands. Verksamt.se understryker vikten av att företag ”mutar in” territorier i kundernas medvetande, det vill säga positionerar sig som det bästa alternativet för just den produkt eller tjänst de säljer. Det kan CRM hjälpa till med. Computer Sweden skrev redan för drygt tio år sedan att en av de faktorer som ofta leder till att företag tappar kunder är felaktig kommunikation. Felaktig kommunikation kan i det här fallet innebära något såpass enkelt som att ditt företag av en eller annan anledning missar att komma med ett uppföljningserbjudande på en tjänst eller produkt ni redan sålt. CRM gör att ni ständigt kan hålla er uppdaterade om kundernas behov.